來自星空的絮語:

再準確的訊息,只要經由之管道理解、翻譯而出,至少一半虛,一半實。
更遑論角度相異的人,話語文字即出現多種含意。
謹慎你的思考,寬容別人的解讀。
這世界繽紛多元,需要客觀中立的平衡。

2015年11月25日 星期三

【網路轉載】實用的社群心理救援法

  小湛有考慮去額外修心理輔導等來幫助更多人......不只限於靈性圈的群眾。而這套方法顯然可以跨越這道藩離。有興趣的人可以追蹤這個社團,將來可能會開設課程等等。
 

  無論您是專業或非專業人士,輔導員有無受過心理健康專業訓練者,都可學習應用eCPR技能。

透過
C(Connecting-情感連結)
P(emPowering-提升自助的能力)
R(Revitalizing-增強生命活力)

 
  用希望為基礎的方式來建立堅強、具復元力及互助的社群。經過完整的課程培訓後將為您能積極地融入社群和援助情感危機者做好準備。

  eCPR情感危機急救法-課程簡介講議下載:http://goo.gl/DAsYRv(建議,因為有圖文)



(以下為備份)

1 情感危機急救法(eCPR) 目標:訓練人們能協助他人度過情感危機,並且使這個實務模式能夠為世 人所普遍接受,並容易掌握它的操作原則 .

 訓練團隊: Dan Fisher, NEC, US Lynn Ng, SAMH, Singapore 

Emotional CPR (eCPR) 
Goal: 
to train people to assist others through an emotional crisis and to make this practice accessible to people around the world . Training Team: Dan Fisher, NEC, US Lynn Ng, SAMH, Singapore  


來自心靈的,必歸於心靈。
 ~英國詩人Samuel Taylor Coleridge

 4 What comes from the heart goes to the heart.. ~ Samuel Taylor Coleridge 




什麼是情感危機急救法(eCPR) ? 
一套訓練社會大眾,如何協助 正經歷情感危機者的公共健康 教育課程。

 What is eCPR? A public health education program which prepares members of the public to assist a person who is experiencing an emotional crisis 



 為什麼要實施情感危機急救法? 

就像人類生理的那顆心(臟)可能生病的時候, 需要注意一樣,當一個人的情緒的心(靈)產 生情感危機時,同樣需要關注。 

情感危機急救法是一種針對情感復甦, 讓心靈對心靈連結的形式

Why eCPR? Just as a person’s physical heart needs attention in a cardiac crisis, a person’s emotional heart needs attention in an emotional crisis. eCPR is a form of heart-to-heart connection for emotional resuscitation. 




 實施情感危機急救法的三個重要元素
C = Connect (情感連結)透過以惻隱之心與對方連結及 關心來溝通。
P = emPower (提升自助的能力)賦予力量來傳達熱情、 目的和動力。 
R = Revitalize (增強生命活力)通過重新建立平衡、關 係、日常生活和角色來復甦個人在社群中的生活。

 The three elements of the practice of eCPR 
C = Connect with Compassion and Concern to open up Communication, especially heart-to-heart 
P = emPower to experience Passion and Purpose 
R = Revitalize increased energy, new life, creativity, hope, interest in people 



 情感危機急救法 (目的) 

我會用我的眼睛、耳朵和心靈去感覺你在我生命中的存在狀況。 (情感連結) 

我會跟你分享我生命中的情感反應,而且我會與你同在。(情感連結)

 我會與你同在,但是不會矯正你或評判你。(提升自助的能力) 

我不確定什麼對你而言是最好的選舉,但是我們在一起的時候, 我不會無視你選擇的權力。(提升自助的能力) 

我們會一起在當下打造生活的內容(增強生命活力)。


 I WILL USE MY EYES, MY EARS AND MY HEART TO FEEL YOUR PRESENCE IN MY BEING (Connecting)

 I WILL SHARE MY EMOTIONAL RESPONSE IN BEING WITH YOU, AND I WILL STAY WITH YOU (Connecting)

 I WILL NOT FIX YOU OR JUDGE YOU BUT BE WITH YOU (emPowering)

 I AM NOT SURE WHAT IS BEST FOR YOU BUT TOGETHER WE WILL UNCOVER YOUR POWER (emPowering) 

WE ARE CREATING LIFE TOGETHER IN THE PRESENT MOMENT (Revitalizing) Emotional CPR (INTENTIONS) 




文化同理心(Culture Empathy)
 從個人所在的「位置」 開始… 
 對文化差異保持敏感… 
 使用尊重的態度去探 索問題… 
 對於什麼對個人來說 是有幫助還是沒有幫 助的,避免用假設、 猜測的角度進行…

 Cultural Empathy 
 Start where the person is … 
 Be sensitive to cultural difference … 
 Use respectful inquiry… 
 Avoid assumptions about what may or may not be helpful … 



 自殺防治與情感危機急救法 

 重建希望的感覺,並且 恢復任何事都還有可能 性的意識。 
 發展任何未來的方案都 要雙方一起進行:要採 取合作的方式,不是用 強迫灌輸的手段。

 (手冊52~55頁) 可能要問的問題:
  我該如何幫助你?
  我在想是不是有一些方法我 可以幫助你,讓我們都不要 這麼孤單?
  當你過去有這樣的感覺時, 有什麼事情或人幫助過你? 


Suicide Prevention and eCPR

 Restoring hope and regaining a sense of possibility 
 Developing any plans together: Collaboration not coercion

 (pages 53-56 in workbook,modified) 
Some questions you might ask: 
 Are there ways you can help me to support you right now? 
 I wonder if there are ways I can be with you so we are not alone?
  Has anything or anyone helped you in the past when you’ve felt this way?



復元式對話 
 Ear The Chinese character for the verb to listen, Ting Heart Eyes Undivided Attention 24 Ear The Chinese character for the verb to listen, Ting Heart Eyes Undivided Attention 

角色扮演與情感危機急救法 • 練習如何與痛苦的人連結,是一個學習情感危機 急救法的重要過程。 • 執行角色扮演時,一或兩個人被分配為觀察者(反 思隊),然後觀察並反思角色扮演者兩人之後的溝 通與連結方式。 (手冊26頁) 

 Role Plays & eCPR • Practicing how to connect with someone in distress is an essential process of learning eCPR. • While the role play is being performed, two people are assigned to observe and then reflect on the communication style and connection between the two performers. (page 26 in workbook) 

角色扮演與情感危機急救法(續) • 最理想的,反思隊的兩位觀察員一人分配 一位角色扮演者,如果只有一位觀察員, 便可以與另一位訓練導師,或扮演受情緒 困擾者的人組成一位反思隊。 • 角色扮演允許參與者運用情感危機急救法 的方式,看看此方式與其他方式,能如何 的相互輔助或衝突,並藉此操練他們對於 情感危機急救法的瞭解。 

 Role Plays & eCPR (Cont) • Ideally, a reflecting team of two participants is assigned for each role play. If there is only one observer, then that person can form a reflecting team either with a facilitator or a trainer. • The role plays allow participants to apply the eCPR approach, see how it complements or contrasts with other approaches, and practice their understanding of eCPR. 

反思隊 • 反思隊觀察角色扮演者時,有需要的時候,能輕 輕暫停他們且插入其對話。 • 當角色扮演結束後,角色扮演者與觀察者都可以 提出什麼是「行之有效」的,以及哪個部分能做 得更好,這些都包括如何更有效的在互動中運用 情感危機急救法技巧的討論中。 (手冊26頁)

 The Reflecting Team • When it seems useful, the reflecting team gently asks the role players to pause and engages in dialogue on what they have felt and observed in the role play. • Once the role play has ended, the role play participants and observers reflectively dialogue on what they learned based on what went well, including discussion on how additional eCPR skills might have been used in the interaction. (pages 27-28 in workbook) 



 情感連結(Connecting): 當和你相處時, 不使用言語我仍可以深刻地感受你的狀況, 因為,感覺交流通常強過言語溝通。 這個方式不只是用言語表達進行,我們自 己非言語的手勢或語調,也會互相向對方 反應我們的現況「我會用我的眼睛、耳朵 和我的心靈去感受你的存在狀況。」 

Connecting: While being with you without words I can feel your presence more deeply because feelings often speak louder than words. This approach is not expressed in words but in the nonverbal gestures and utterances of our being as we respond to the presence of the other. “I will use my eyes, my ears, and my heart to feel your presence” 


和一個處在情感危機的人「情感連結」 (Connecting)時,我會問自己:「在當下 與你相處時,我感受到什麼?」 在聆聽內容的聲明之後,我可能會這樣 分享我的感受: 「現在我正感受到恐 懼、憤怒或傷心,但我和你同在。」

 Connecting with a person in distress I ask myself: “How am I feeling at the present moment while being here with you?” After listening to my heart, I might share how I am feeling: “I am feeling scared, angry, or sad at this moment but I am staying with you." 


提升自助的能力(emPowering):我可能留 意到,我感覺不舒適,經歷另外一個人的 情感危機,而且想要藉由評價和修正來 疏解我的不適,但我還是會這樣說:「我 不是來評價或改變你的,但我與你同在」 

 emPowering:I might notice I feel uncomfortable, experiencing the other person’s distress and will want to judge them or fix them to relieve my discomfort, I might share, in your own words “ I am not here to fix you or judge you, but to be together with you” 38 提升自助的能力(emPowering): 


當我抗拒 評價或修正的動力時,我會問我自己 「我如何接受不要去猜測之後會發生什 麼,也不要去推測之後要怎麼做。」 我可能會用自己的話語說:「我感受到 無力感,但是相信我,接下來,我們會 一起找到更好的解答。」 

 emPowering: When I resist judging or fixing, I ask myself “how can I accept not knowing what might happen next and not knowing what to do next” I might say, in your words "I feel helpless but trust in our next moment together we will both gain greater understanding"

 增強生命活力(Revitalizing),我認識到, 是相互合作帶來新的生命,而且如果我可以 釋放自己的需求,去解決你的問題或找到合 理的解釋,我們可以一起透過從現在開始的 方式,一起經歷新的生命和新的希望,以及 更加美好的未來。 「我開始感覺更多活著的時候,我現在嘗試 在這裡與你在情感層面,然後不覺得我需要 修復你或者告訴你該怎麼辦」

 Revitalizing, I realize that being mutually together is bringing new life and if I can let go of my need to fix or explain you, we can be together in a way that we both experience new life and new hope for a brighter future starting now. ”I start feeling more alive when I try to be here now with you at an emotional level and then don’t feel I need to fix you or tell you what to do" 





 Websites: eCPR: www.emotional-cpr.org E-mail: info@emotional-cpr.org 
Phone: (877) 246-9058 (Toll Free) Direct line (Spanish/English): (714) 948-3513

 National Empowerment Center (NEC): www.nationalempowermentcenter.org National Coalition Mental Health Recovery (NCMHR) www.ncmhr.org 43 Websites: eCPR: www.emotional-cpr.org E-mail: info@emotional-cpr.org Phone: (877) 246-9058 (Toll Free) Direct line (Spanish/English): (714) 948-3513 National Empowerment Center (NEC): www.nationalempowermentcenter.org National Coalition Mental Health Recovery (NCMHR) www.ncmhr.org 44

沒有留言:

張貼留言